Aeroport de Barcelona-El Prat: rècords, desafiaments i el dilema de l’ampliació

Barcelona-El Prat vola alt amb xifres rècord

Qui va dir que els rècords eren només per a l’esport? L’aeroport de Barcelona-El Prat està en mode Usain Bolt, superant marques una rere l’altra. Al novembre de 2024, va aconseguir res més i res menys que 50,9 milions de passatgers en el que portem d’any. Això ja supera els 49,9 milions de 2023, i encara falta el desembre, el mes on la gent vola més que el mateix Pare Noel amb el seu trineu.

El més impressionant és que, al novembre, va registrar 4 milions de viatgers, un 5,7% més que el mateix mes de l’any passat. Aquest augment constant no és casualitat; el trànsit internacional, amb 37,7 milions d’usuaris (+13%), ha estat el motor principal. Tot i que els vols nacionals tampoc es queden enrere, sumant 13,1 milions (+4,5%).

Amb aquest ritme, l’aeroport s’acosta perillosament a la seva capacitat operativa màxima de 55 milions de passatgers. Però, què passa si arriba a aquest límit? Aquí ve el desafiament.

El límit de 55 milions: somni o malson?

Imagina que tens una motxilla dissenyada per carregar 10 quilos, però decideixes posar-li 12. Què passa? Bé, potser no es trenqui, però segur que no serà còmoda. Alguna cosa similar passa amb l’aeroport. Aena ha assenyalat que assolir o superar els 55 milions de passatgers no significa que tot s’enfonsi, però sí que podria afectar l’agilitat i fiabilitat dels seus serveis. En resum, es complica l’experiència per als viatgers.

De moment, no estem parlant d’un col·lapse, però el missatge és clar: o s’amplia l’aeroport o haurà d’afrontar més cues, més retards i menys paciència (algú ha dit “caos nadalenc a les terminals”?).

El pla d’ampliació: una novel·la amb capítols tensos

Què inclou l’ampliació?

El 2021, Aena va presentar un pla ambiciós: invertir 1.700 milions d’euros per construir una nova terminal satèl·lit i allargar una de les tres pistes de l’aeroport. Per què? Perquè El Prat pugui rebre avions gegants i augmentar la seva capacitat operativa. Bàsicament, estem parlant de passar d’un sedan familiar a un Ferrari en termes d’infraestructura aeroportuària.

Els obstacles polítics

Però no tot és tan fàcil com signar un xec. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha mostrat el seu compromís amb el projecte, descrivint-lo com “essencial per a Catalunya i la seva economia”. Tot i això, els seus socis polítics, ERC i Comuns, estan menys emocionats. Quina és la raó? L’impacte ambiental que tindria l’ampliació al Delta del Llobregat, un espai natural protegit.

És com voler ampliar la teva casa al jardí més bonic del barri. Val la pena sacrificar la bellesa i l’equilibri natural per més espai? Alguns creuen que sí, mentre que altres prefereixen buscar solucions més sostenibles, com optimitzar les terminals existents.

Per què és important l’ampliació?

Primer, parlem de números. L’aeroport de Barcelona és el segon més important d’Espanya, després de Barajas a Madrid. És una porta clau per al turisme, que representa una gran part de l’economia catalana. Si no s’adapta a la demanda, podria quedar-se endarrerit davant d’altres aeroports europeus.

  • Els vols transoceànics necessiten pistes més llargues. Sense l’ampliació, El Prat podria perdre oportunitats de connectar amb destinacions llunyanes com Àsia o Amèrica.
  • El turisme internacional està creixent a passos agigantats. Si l’aeroport no creix amb ell, podríem veure viatgers optant per altres rutes més còmodes.
  • L’economia catalana depèn d’aquesta connectivitat. Més vols significa més comerç, més inversió i, sí, més ocupació.

En poques paraules, sense l’ampliació, podríem estar limitant el potencial econòmic i turístic de tota la regió.

El dilema ambiental: es pot tenir tot?

El Delta del Llobregat és un tresor natural, amb una biodiversitat impressionant. Ampliar l’aeroport podria afectar aquest ecosistema, la qual cosa genera preocupació entre ambientalistes i alguns sectors polítics.

És com voler ampliar la teva casa en un jardí preciós. ¿Val la pena sacrificar la bellesa natural per tenir més espai? Alguns creuen que sí, mentre que d’altres preferirien trobar solucions més sostenibles, com optimitzar les infraestructures existents.

Què pot passar si no s’amplia?

El panorama no és gens alentador. Sense una ampliació, l’aeroport podria enfrontar-se a:

  • Més saturació, especialment en les temporades altes.
  • Menys competitivitat davant d’altres aeroports europeus.
  • Pèrdua d’ingressos i oportunitats de creixement econòmic.

Imagina intentar meter 10 amics en un cotxe dissenyat per a 5. És incòmode, caòtic i, sincerament, ningú ho gaudeix. El mateix passa amb un aeroport que opera per sobre de la seva capacitat.

Quin és el següent pas?

Per ara, el debat segueix obert. Salvador Illa està decidit a impulsar l’ampliació, però haurà de convèncer els seus socis polítics i els ciutadans preocupats pel medi ambient. ¿Hi haurà un punt mitjà? Potser optimitzar les terminals actuals i buscar solucions innovadores sigui el camí a seguir.

El que està clar és que El Prat no pot quedar-se com està. La seva importància per a Catalunya, Espanya i el turisme global és massa gran per ignorar-la. Mentrestant, creuem els dits perquè el Nadal de 2024 no sigui un caos de maletes i cues interminables a les terminals.

Be the first to comment

Leave a Reply

La teva adreça no serà publicada.


*