Els Resultats de Matemàtiques dels Alumnes Catalans: Com Ho Podem Millorar?

Els Resultats Preocupants dels Alumnes Catalans

Les matemàtiques sempre han estat una matèria que fa por a molts estudiants. Però, segons l’informe TIMSS 2023, sembla que la cosa està agafant un altre nivell a Catalunya. El 42% dels alumnes de quart de primària no superen la prova de matemàtiques. Sí, has llegit bé, el 42%! Aquests resultats no només són preocupants, sinó que també situen Catalunya entre les regions amb pitjors resultats de tot l’estat.

Una Tendència Descendent: Els Resultats No Milloren

Si fem una ullada als resultats històrics, la tendència és clara. A les tres edicions que ha participat Catalunya en aquest estudi, les puntuacions han anat a la baixa. El 2015, la puntuació era de 499 punts, el 2019 va baixar a 494 i ara s’ha situat a 489. Això vol dir que, poc a poc, els nostres alumnes estan patint més en aquesta matèria. Un percentatge tan alt d’alumnes que no aproven és un crit d’alerta que hem d’escoltar!

Per Què Passa Això? Les Causes Clau

Com és possible que tants alumnes no superin una prova de matemàtiques tan important? Doncs bé, hi ha algunes causes principals que expliquen aquest descens en els resultats:

  • La falta de professors especialitzats: Molts mestres no tenen la formació necessària en matemàtiques per ensenyar-les de manera efectiva.
  • El canvi en la metodologia d’ensenyament: S’ha passat d’una metodologia més memorística i mecànica a una enfocada en la comprensió i la resolució de problemes.
  • La reducció d’hores d’ensenyament: A mesura que els alumnes progressen, les hores de matemàtiques a l’ESO i el batxillerat han disminuït, cosa que no ajuda a consolidar els coneixements.

La Importància de Conèixer Les Taules de Multiplicar

Un exemple pràctic? Molts professors coincideixen en què els alumnes que no han après bé les taules de multiplicar tenen molts més problemes més endavant. Imagina’t voler dividir un número gran i no recordar com multiplicar. Aquest petit detall pot fer que tot un conjunt de coneixements es trenqui. Com diuen els experts, el que sembla insignificant a primer cop d’ull (com memoritzar les taules de multiplicar) pot ser la clau per entendre altres conceptes més avançats com fraccions o divisions complexes.

La Solució: Què Podem Fer Per Millorar?

Tot i que els resultats són preocupants, hi ha bones notícies. Els experts ja estan buscant solucions per millorar la situació, i algunes d’elles ja estan en marxa.

Millorar la Formació del Professorat

Un dels canvis més importants passa per la formació dels mestres. Perquè, com bé saben els experts, no es tracta només de saber matemàtiques, sinó de saber ensenyar-les bé. Per això, una de les iniciatives més importants és el programa Florence, que comença aquest gener de 2025. Aquest pla vol formar millor els professors de matemàtiques, oferint-los materials didàctics i formació contínua.

Una Nova Titulació Universitària: Més Professors Especialitzats

També s’està treballant per crear una nova titulació universitària centrada en l’ensenyament de les matemàtiques a secundària. Aquesta iniciativa, que encara està en una fase embrionària, permetrà als futurs mestres adquirir els coneixements necessaris per ensenyar matemàtiques amb una base sòlida. Això ajudarà a reduir la bretxa entre els mestres que tenen formació matemàtica i els que no en tenen.

Una Matemàtica Més Competencial i Manipulativa

Una altra proposta interessant ve de la mà de l’Associació de Barcelona per l’Estudi i Aprenentatge de les Matemàtiques (ABEAM), que aposta per una matemàtica més manipulativa i competencial. Això vol dir que els alumnes han de poder tocar, experimentar i aplicar les matemàtiques a situacions reals. Per exemple, fer sumes o multiplicacions amb objectes concrets (com monedes o joguines) pot fer que els alumnes entenguin millor els conceptes.

Conclusió: Una Llarga Trajectòria Però Amb Canvis Positius a L’Horitzó

Els resultats en matemàtiques dels alumnes catalans mostren que encara hi ha un llarg camí per recórrer. Però no tot està perdut! Els experts ja estan treballant en solucions per millorar la formació dels mestres, la metodologia d’ensenyament i les hores dedicades a aquesta matèria. Les iniciatives com el programa Florence i la creació d’una nova titulació universitària són un primer pas important per assegurar que els futurs alumnes tinguin una millor preparació en matemàtiques. Així que, tot i que els resultats siguin baixos ara, les coses poden canviar si tots treballem junts per millorar-les!

Be the first to comment

Leave a Reply

La teva adreça no serà publicada.


*